Krajowy system e-faktur – co musisz wiedzieć?
Od 1 stycznia 2022 roku Krajowy System e-Faktur został wprowadzony jako rozwiązanie dobrowolne.
Polska jest czwartym krajem w Unii Europejskiej, który wprowadza takie rozwiązanie. Fakturę w KSeF można wystawić na dwa sposoby:
Z wykorzystaniem darmowych narzędzi udostępnionych przez Ministerstwo Finansów.
Za pomocą płatnych programów komercyjnych.
KSeF z czasem ma stać się rozwiązaniem obowiązkowym, ministerstwo planuje przejście na takie rozwiązanie od 2023 roku. Z systemu korzystać mogą:
Przedsiębiorcy zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT
Przedsiębiorcy zwolnieni z podatku VAT
Podatnicy zidentyfikowani w Polsce do szczególnej procedury unijnej OSS, posiadający polski identyfikator podatkowy NIP.
Jakie korzyści wynikają ze stosowania e-Faktur?
Podatnicy korzystający z e-Faktur, otrzymają szybszy zwrot VAT, termin zostanie skrócony z 60 do 40 dni.
Podatnik nie będzie musiał przechowywać faktur wystawionych za pośrednictwem KSeF, będą one przechowywane przez administrację przez okres 10 lat.
Faktura przechowywana w bazie danych nie ulegnie zniszczeniu lub zaginięciu, zatem wystawianie duplikatów nie będzie konieczne.